1. pl
  2. en
Logo Certa JN

Jednostka Notyfikowana Nr NB 2683

Jednostka Wyznaczona

Logo Certa JN

CERTA JN Sp. z o.o.

52-316 Wrocław

Cukrowa 1d/28

NIP 8943060876

KRS 0000864560

KONTAKT

Facebook

Linkedin

a couple of cell towers sitting next to each other

RSC - Wymagalność

11 marca 2025

Wdrażanie nowoczesnych systemów łączności na polskiej sieci kolejowej, takich jak GSM-R (Global System for Mobile Communications – Railway), wiąże się z koniecznością przeprowadzania testów kompatybilności, znanych jako testy RSC (Radio System Compatibility).

 

Testy te mają na celu zapewnienie, że urządzenia pokładowe współpracują prawidłowo z infrastrukturą przytorową, co jest kluczowe dla bezpieczeństwa i efektywności ruchu kolejowego.

 

 

Obecnie w związku z planowanym przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. uruchomieniem eksploatacji obserwowanej łączności głosowej GSM-R na linii kolejowej łączącej Warszawę z Trójmiastem (linia kolejowa nr 9) w trzecim kwartale 2025 roku, do Jednostki kierowane są pytania dotyczące wymagalności oraz możliwości przeprowadzania testów RSC w zakresie łączności głosowej.

 

Obowiązek przeprowadzenia testów ESC/RSC powstaje dopiero w momencie opublikowania zestawów scenariuszy w dokumencie technicznym Agencji Kolejowej UE nr TD/011REC1028.

 

W obowiązującej wersji V34.0 scenariusze testów RSC dla sieci PKP PLK RSC-PL-01-V nie mają statusu „ważny”. Oznacza to, że w ramach procesu oceny zgodności podsystemów „Sterowanie – urządzenia pokładowe” nie jest wymagane przeprowadzenie testów RSC. Zgodnie z notą wyjaśniającą Agencji nr ERA1209/143 konieczne jest również wprowadzenie przez Jednostkę ograniczenia kodowanego RSC-EU-0.

 

    

 

Biorąc pod uwagę powyższe oraz fakt, że na obecną chwilę nie ma poligonu testowego oraz linii kolejowej z funkcjonującą łącznością GSM-R, nie ma konieczności oraz możliwości przeprowadzenia testów RSC.

 

Zachęcamy do śledzenia naszej strony oraz kanałów informacyjnych, na których niezwłocznie poinformujemy o zmianach w przepisach.